گوشت کوب های برقی در واقع مخلوط کن های دستی کوچکی هستند که به دلیل طراحی جمع و جورشان به ویژه برای آشپزخانه های کوچک خانه های آپارتمانی امروزی بسیار مناسب هستند. کارایی گوشت کوب برقی بسیار متنوع است و می تواند در تهیه مواد اولیه غذایی یا دسرهای خوشمزه در آشپزخانه کمک دست شما باشد و انجام کارها را برای شما دلپذیرتر، سریع تر و راحت تر کند. در این مطلب قصد داریم با هم به بررسی نکاتی در مورد کارایی و عملکرد گوشت کوب های برقی بپردازیم.

عملکرد های گوشت کوب برقی

گوشت کوب های برقی را می توانید در مدل های مختلف به صورت تک کاره و یا چندکاره تهیه کنید. یکی از محبوب ترین برند ها در ایران گوشت کوب برقی فیلیپس است که در مدل ها و قیمت های مختلف در بازار وجود دارد. اما به طور معمول این دستگاه ها سه کاره با قابلیت خرد کن، مخلوط کن و همزن هستند که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح داده می شود.

مخلوط کردن

مخلوط کردن
مخلوط کردن

مخلوط کردن یا له کردن در واقع همان عملکرد اصلی در زمینه کارایی گوشت کوب برقی است. برخی از مدل های ساده فقط تک کاره هستند و همین یک عملکرد را انجام می دهند. اما مدل های بالاتر ممکن است عملکردهای بیشتری نیز داشته باشند.

خرد کردن

خرد کردن یکی از عملکردهایی است که بیشترین استفاده را در آشپزخانه دارد. شما برای آشپزی هرروز خود نیاز به خرد کردن پیاز و مواد اولیه غذایی مختلفی دارید و به سادگی می توانید این کار را با گوشت کوب برقی انجام دهید. کافی است تا ظرف مخصوص خرد کن را به سری دستگاه متصل کنید. در برخی مدل ها ممکن است دو ظرف با ظرفیت های کم و زیاد برای خرد کردن موجود باشد، علاوه بر این برخی از انواع مدل ها مثل گوشت کوب برقی تفال مدل HB 65 نیز ممکن است دارای تیغه هایی برای رنده کردن باشد.

همزدن

همزدن
همزدن

همزدن نیز یکی از عملکردهایی است که دستگاه های گوشت کوب انجام می دهند و بدین منظور ابزار و لوازم جانبی اضافه ای دارند برای مثال گوشت کوب برقی وی ام اف مدل ۴۱۶۳۵۰۰۱۱ دارای دو نوع قطعه برای همزدن است و به نوعی ۴ کاره محسوب می شود. برای مشاهده و خرید این مدل گوشت کوب که ساخت آلمان است می توانید به فروشگاه اینترنتی منزل مارکت مراجعه نمایید.

مزایای گوشت کوب برقی در مقایسه با غذاساز

به جز بحث کارایی گوشت کوب برقی، در زمینه سهولت استفاده نیز این دستگاه با غذاساز قابلیت رقابت دارد. در ادامه به برخی از مزایای گوشت کوب های برقی اشاره می شود.

تمیزکاری آسان تر

تمیزکاری آسان تر
تمیزکاری آسان تر

شاید برای شما نیز بارها پیش آمده باشد که هنگام آشپزی نیاز پیدا کرده باشید که بمنظور خرد کردن، مخلوط کردن و یا هم زدن مواد غذایی از غذاساز استفاده کنید. اما با فکر به این که پس از استفاده ممکن است کار شستشوی قطعات آن نیز به کارهای شما اضافه شود، ترجیح داده باشید خرد کردن و یا مخلوط کردن را به صورت دستی با ابزارهای معمولی و روتین انجام دهید. یکی از ویژگی های مثبت در مورد کارایی گوشت کوب برقی این است که این دستگاه، قطعات کم و ساده ای دارد و پس از استفاده خیلی سریع و ساده می توان شستشوی آن ها را انجام داد. به این ترتیب در زمان لازم برای پخت و پز و تمیز کاری، صرف جویی خواهد شد.

قیمت مناسب تر

قیمت گوشت کوب برقی در مقایسه با غذاسازها بسیار پایین تر است اما این به معنای پایین بودن سطح کارایی گوشت کوب برقی نیست چرا که آن ها می توانند به عنوان یک دستگاه همه کاره مورد استفاده قرار بگیرند و علاوه بر این سرعت بسیار بالایی دارند. این گوشت کوب ها معمولا سه نوع عملیات خرد کردن، مخلوط کردن و یا له کردن و همچنین هم زدن را به خوبی انجام می دهند.

نیاز به فضای کمتر

نیاز به فضای کمتر
نیاز به فضای کمتر

این دستگاه ها در مقایسه با غذاساز بسیار کوچکتر و جمع و جورتر بوده و نیاز به فضای کمی برای نگهداری دارند. این در حالی است که غذاسازها نیاز به فضای بیشتری برای قطعات و لوازم جانبی مختلف خود دارند. شما می توانید گوشت کوب برقی را در یک گوشه روی کابینت قرار داده و یا حتی با بوسیله پایه ای آن را روی دیوار نصب کنید. به این ترتیب هنگام استفاده به سادگی در دسترس شما خواهد بود. اما معمولا برای استفاده از غذاسازها باید ابتدا زمانی را صرف سوارکردن قطعات مورد نظر کرد. اگرچه نمی توان این را انکار کرد که غذاساز ممکن است کارهای بیشتری را برای شما انجام دهد اما استفاده از گوشت کوب های برقی سریعتر و ساده تر است. البته برخی گوشت کوب های برقی مثل گوشت کوب بوش مدل MS8CM61X1 ممکن است قطعات و لوازم جانبی نسبتا زیادی به همراه خود داشته باشند.

نکات مهمی در رابطه با استفاده از گوشت کوب برقی

هنگام استفاده از این دستگاه ها، بهتر است چندین نکته مهم را در نظر داشته باشید تا راحت تر و بهتر بتوانید از کارایی گوشت کوب برقی بهره مند شوید.

تمیز کردن آن بلافاصله پس از استفاده

تمیز کردن آن بلافاصله پس از استفاده
تمیز کردن آن بلافاصله پس از استفاده

در اسرع وقت پس از استفاده از دستگاه قطعات آن را بشویید. تیغه گوشت کوب برقی دارای نواحی زیادی است که به سختی قابل دسترسی است و اگر بگذارید زمان طولانی باقی بماند تمیز کردن کامل آن سخت تر خواهد بود. به محض استفاده قطعات را آبکشی کرده تا تکه های مواد غذایی از آن جدا شده و سپس با یک اسفنج و مایع ظرفشویی آن را شستشو دهید.

استفاده از مقادیر مناسب مواد غذایی

گوشت کوب های برقی وقتی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند که مواد غذایی مقدار و حجم بیشتری داشته باشد. از مقادیر کم و ظروف کم عمق پرهیز کنید – برای دسترسی به بالاترین کارایی گوشت کوب برقی، باید سری آن کاملا در مواد غوطه ور باشد.

حرکت دادن گوشت کوب

حرکت دادن گوشت کوب
حرکت دادن گوشت کوب

بهتر است هنگام استفاده از گوشت کوب آن را به سمت بالا یا پایین و یا چپ و راست حرکت دهید. برای مثال هنگامی که مواد غذایی مورد نظرتان را درون لیوان پلاستیکی آن ریخته اید تلاش کنید تا گوشت کوب را به طور مرتب به بالا و پایین حرکت دهید. این کار کمک می کند که مخلوط کردن و یا له کردن مواد به طور موثرتر و یکنواخت تری انجام شود.

اجازه دهید غذا کمی خنک شود

اگر می خواهید سوپ و یا حلیم خود را پس از آماده شدن به خوبی میکس و له کرده می توانید از این گوشت کوب استفاده کنید اما بهتر است کمی زمان بدهید تا غذا خنک شود. مراقب باشید زیرا هنگام استفاده ممکن است غذای داغ کمی به اطراف پاشیده شود.

موارد استفاده از گوشت کوب برقی

به جز مواد معمولی که شما هنگام آشپزی ممکن است از این دستگاه استفاده کنید، در ادامه برخی از خوراکی هایی که شما به راحتی و با طرف زمان کوتاهی با استفاده از گوشت کوب برقی می توانید آماده کنید نیز آورده شده است.

تهیه انواع اسموتی

تهیه انواع اسموتی
تهیه انواع اسموتی

اسموتی ها از نوشیدنی های پرطرفدار به ویژه برای فصل تابستان به شمار می روند. شما با استفاده از گوشت کوب های برقی می توانید انواع اسموتی ها را مطابق با علاقه و میل خود تهیه کنید. برای مثال اسموتی شیر موز خرما یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین اسموتی ها در بین ما ایرانیان است. برای تهیه آن کافی است مواد اولیه مثل شیر، خرما، موز، انواع مغزیجات مثل گردو و کمی عسل را در لیوان مخصوص دستگاه ریخته و آن را به خوبی با گوشت کوب مخلوط کنید. اسموتی سیب و دارچین را نیز امتحان کنید.

تهیه سس سالسا

تهیه سس سالسا با استفاده از این دستگاه بسیار ساده است. مقداری گوجه فرنگی، پیاز، سیر، گشنیز، نمک و فلفل را در یک ظرف باریک و بلند بریزید (می توانید از همان لیوان دستگاه استفاده کنید.) مخلوط کن غوطه وری یا همان گوشت کوب برقی را در حالی که مخلوط می کنید به بالا و پایین حرکت دهید تا یک سالسای نرم داشته باشید. گوجه فرنگی ها را در قسمت بالایی قرار دهید – زیرا له کردن آن ها برای مخلوط کن آسان تر است و مقداری مایع به سالسا اضافه می کند تا مواد دیگر سریعتر مخلوط شوند!

تهیه سس پستو

تهیه انواع اسموتی
تهیه انواع اسموتی

مقداری برگ ریحان، سیر، نمک و فلفل را درون یک ظرف بلند بریزید (لیوان پلاستیکی دستگاه) و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. و با استفاده از مخلوط کن دستگاه آن را مخلوط کنید تا زمانی که یک پستوی صاف داشته باشید.

تهیه پنکیک

لیوان پلاستیکی این دستگاه دارای اندازه مناسبی برای تهیه خمیر پنکیک برای صبحانه است. فقط پنج ثانیه طول می کشد. تنها کافی است مواد لازم برای خمیر پنکیک مورد علاقه خود را درون لیوان دستگاه ریخته و آن را به خوبی مخلوط کنید تا زمانی که خمیر یکدستی داشته باشید. خمیر را مستقیماً از داخل لیوان بر روی توری داغ یا وافل ساز بریزید. به این ترتیب پنکیک شما آماده است.

سس پنیر

سس پنیر
سس پنیر

برای تهیه سس پنیر، پس از آن که مخلوط آرد و شیر را حرارت دادید آن را از روی حرارت برداشته و پنیرهای دلخواه خود به همراه نمک و فلفل را اضافه کرده و سپس به وسیله گوشت کوب برقی آن را کاملا هم بزنید.

تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند که به جای خرید رب گوجه فرنگی از بیرون آن را به صورت بهداشتی تر و با مواد اولیه تازه تر در منزل تهیه کنند. برای این کار، پس از شستن گوجه فرنگی ها آن ها را به دو یا چهار قسمت برش دهید و سپس در قابلمه ریخته و اجازه دهید حدود یک ساعت تحت حرارت ملایم بپزد تا گوجه فرنگی ها نرم شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه خنک شده و با دستگاه آن را به خوبی مخلوط و یکدست کنید.

تهیه سس مایونز خانگی

تهیه سس مایونز خانگی
تهیه سس مایونز خانگی

برای تهیه یک سس مایونز خانگی و خوشمزه به مقداری روغن مایع، زرده تخم مرغ، آب لیمو، سرکه سیب، نمک، فلفل، شکر و در صورت تمایل پودر خردل نیاز دارید. ابتدا همه مواد به جز روغن را با دستگاه به خوبی مخلوط کنید و سپس روغن را آرام آرام به آن اضافه نمایید.

سوپ

برای تهیه سوپ های خامه ای و خوشمزه میکس شده نیز می توانید از این دستگاه استفاده کنید. پس از این که سوپ پخته شد اجازه دهید تا کمی خنک شود سپس با دستگاه آن را تا حد دلخواه میکس و یکدست نمایید. استفاده از این دستگاه برای تهیه سوپ به ویژه در فصل زمستان بسیار جذاب خواهد بود.

خامه شکل گرفته

خامه شکل گرفته
خامه شکل گرفته

خامه شکل گرفته معمولا برای تزئین کیک مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه آن می توانید هم از مخلوط کن و هم از قسمت همزن دستگاه استفاده کنید. پس از این که خامه و شکر را با نسبت های مناسب مخلوط کردید آن ها را در فریزر قرار داده تا تا حدودی یخ بزند سپس از فریزر خارج کرده و با همزن دستگاه به خوبی آن را هم بزنید سپس دوباره آن را در فریزر قرار دهید این کار را چندین بار تکرار کنید تا خامه شما قابلیت شکل پذیری پیدا کند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از خوراکی های سالم و مقوی برای صبحانه و همین طور میان وعده ها به ویژه برای کودکان محسوب می شود. برای تهیه این کره، بهتر است بادام ها را ابتدا کمی گرم کنید. سپس با استفاده از قسمت خرد کن دستگاه به خوبی آن ها را خرد کرده و این کار را ادامه دهید تا کاملا ریز شده و حالت خمیری پیدا کند. این کار را با غذاساز نیز می توان انجام داد. یکی از موارد فرق غذاساز با خردکن در این است که غذاساز معمولا تیغه های متنوعی برای خرد کردن دارد.

پوره سیب زمینی

درست کردن پوره سیب زمینی و یا هر غذایی مثل غذای کودکان که لازم است نرم و یک دست باشد به راحتی با دستگاه گوشت کوب امکان پذیر است. پس از این که سیب زمینی ها پخته شد به همراه کمی نمک، مقداری شیر و در صورت تمایل کمی شوید آن را در دستگاه به خوبی میکس کنید تا پوره سیب زمینی آماده شود.

منبع: lifeasastrawberry

نوشته کارایی گوشت کوب برقی در آشپزخانه چیست؟ اولین بار در فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *