در صورتی که تصمیم گرفته اید تا یک تصفیه کننده هوا با کیفیت مناسب برای منزل خود خریداری نمایید، احتمالا در مورد آن بسیار تحقیق کرده اید و از فواید آن که باعث بهبود سلامتی شما می شود آگاهی کامل دارید. اما آیا می دانید این محصولات ممکن است در کنار تمام فواید، چنان چه به صورت غیر استاندارد و با کیفیت قابل قبول ساخته نشوند، مشکلاتی را برای سلامتی شما ایجاد کنند. قبل از اینکه بدانیم عوارض دستگاه تصفیه هوا چیست و چگونه می تواند مضر بوده و سلامتی را تهدید کند، ابتدا بهتر است بدانیم که تصفیه هوا چه کاری انجام می دهد و چگونه برای ما مفید است.

دستگاه های تصفیه هوا برای سلامتی شما چه می کنند؟

دستگاه تصفیه هوا می تواند کیفیت زندگی کسانی که از بیماری هایی مانند فیبروز ریوی رنج می برند را بهبود ببخشد. فیلترهای به کار رفته در این دستگاهها، قادر است که ذرات ریز و آلاینده های هوا مانند گرد و غبار و آلاینده ها را به دام بیاندازد. همان طور که می دانیم در صورتی که آلاینده های هوا کنترل نشوند، برای بیمارانی که از مشکلات ریوی رنج می برند بسیار ضرر خواهند داشت، زیرا می توانند به ریه ها آسیب بیشتری وارد کنند. حتی در صورتیکه شما مشکل سلامتی یا ریوی خاصی هم ندارید این دستگاهها با تصفیه کردن هوای منزل می توانند برای شما مفید باشند. درواقع، شما با استفاده از دستگاههای تصفیه هوا می توانید هوایی که تنفس می کنید را پاکسازی کنید با این کار محرک های موجود در هوا که ممکن است سبب تحریک ریه و ایجاد آلرژی شوند را نیز از بین می برید.

آیا استفاده از دستگاههای تصفیه هوا می تواند ضرر داشته باشد؟

آیا استفاده از دستگاههای تصفیه هوا می تواند ضرر داشته باشد؟
آیا استفاده از دستگاههای تصفیه هوا می تواند ضرر داشته باشد؟

هنگامی که با آگاهی از تمام فواید این دستگاه، تصمیم گرفتید که در جهت خرید دستگاه تصفیه هوا برای منزل خود اقدام کنید، باید عوارض و خطرات احتمالی آن ها را هم در نظر داشته باشید. در ادامه این خطرات احتمالی شرح داده می شود.

انتشار گاز ازون

اولین مورد از عوارض دستگاه تصفیه هوا که باید بررسی شود استفاده از ازون در آن ها است. همه ما می دانیم که لایه ازون اشعه ماورا بنفش مضری که ممکن است سبب ایجاد انواع بیماری ها مثل سرطان پوست در انسان شود را جذب می کند. اما باید دید استفاده از این گاز چه نقشی در خطرات دستگاه تصفیه هوا خواهد داشت. ازون یک گاز بسیار واکنش پذیر است بنابراین این احتمال وجود دارد که با مولکول های موجود در سیستم تنفسی ما واکنش داده و مشکلات سلامتی ایجاد کند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا اصطلاحاً مولد ازون هستند، زیرا از ازون برای تصفیه هوا استفاده می کنند. ازون سبب ایجاد کپک نیز می شود. با این وجود، تولیدکنندگان از نام ازون برای افزایش فروش خود استفاده می کنند و از این که به شما بگویند ازون استنشاق شده می تواند ضرر بیشتری داشته باشد خودداری می کنند.

اثرات استنشاق ازون چیست؟

اثرات استنشاق ازون چیست؟
اثرات استنشاق ازون چیست؟

برخی از عوارض دستگاه تصفیه هوا که مربوط به استنشاق ازون تولید شده به وسیله دستگاه است عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تحریک گلو
  • مشکل تنفسی

اگر شما یا کسی که با او زندگی می کنید از بیماری تنفسی رنج می برید، استنشاق ازون علائم شما را تا حدی جدی تر می کند. اگرچه این علائم در واقع دلایلی بوده اند که شما تصمیم به خرید یک تصفیه هوا گرفته اید تا شاید باعث بهبود آن ها شوید اما ازون می تواند این مشکلات را بیشتر کند. ازون ممکن است آسم شما را تشدید کرده، سبب تحریک ریه شده و تنگی نفس به همراه داشته باشد و هم چنین موجب تورم در مجاری هوایی شما گردد. بنابراین شاید بهتر باشد که قبل از خرید به طور کامل عوارض استفاده از این نوع دستگاه ها را بررسی کنید.

چرا برخی از شرکت ها به فروش دستگاه های تصفیه هوای تولید کننده ازون ادامه می دهند؟

با توجه به همه مشکلاتی که در مورد ازون گفته شد شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا این دستگاهها هنوز به طور قانونی در بازار به فروش می رسند. یکی از دلایل آن این است که بنا بر دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای واحدهای صنعتی، مقدار ازون در این دستگاهها کم بوده و در محدوده بی خطر قرار دارد. در هر صورت اگر شما همچنان اصرار به خرید یک تصفیه کننده مولد ازون دارید بهتر است دستگاهی را خریداری کنید که توسط یک شرکت حرفه ای تصفیه کننده های ازونی تولید شده باشد.

تجمع آلاینده ها

تجمع آلاینده ها
تجمع آلاینده ها

دومین مورد از عوارض دستگاه تصفیه هوا پس از ایجاد ازون، تجمع آلاینده ها است. مشکل تجمع آلاینده ها معمولا در دسته دیگری از دستگاه های تصفیه هوا با عنوان دستگاه های تصفیه هوای یونی، بیشتر متداول است.

دستگاه های تصفیه هوای یونی چگونه کار می کنند؟

این دستگاه های تصفیه هوای یونی، که معمولاً به عنوان یونیزه کننده نیز شناخته می شود، ذراتی با بار منفی را در هوا آزاد می کند. این ذرات خود را به ذرات دارای بار مثبت که شامل آلاینده هایی مانند گرد و غبار، باکتری ها و مواد حساسیت زا هستند رسانده و به آن ها متصل می شوند بنابراین وزن کل آن ها برای معلق بودن در هوا زیاد شده و در نتیجه روی زمین افتاده و یا به قسمت های مختلف خانه مانند دیوارها، تلویزیون، مبل و حتی تختخواب می چسبند.

تاثیر دستگاههای تصفیه یونی بر روحیه افراد

تاثیر دستگاههای تصفیه یونی بر روحیه افراد
تاثیر دستگاههای تصفیه یونی بر روحیه افراد

شاید جالب باشد که بدانید این دستگاه ها، علاوه بر پاکسازی، از طریق یون های موجود در هوا می توانند روحیه شما را نیز بهبود ببخشند. یک مطالعه بر روی ذرات دارای بار منفی نشان داد که یون ها می توانند به عنوان ضد افسردگی عمل کنند، به خصوص برای کسانی که از اختلالات خلقی رنج می برند، بنابراین ممکن است بخواهید این مورد را هنگام خرید این نوع تصفیه کننده ها در نظر داشته باشید.

دستگاههای تصفیه هوای یونی چگونه موجب تجمع آلاینده ها می شوند؟

باید توجه کرد که یکی از عوارض دستگاه تصفیه هوا که با استفاده از مکانیزم یونی کار می کند این است که آن ها در واقع آلاینده ها را از بین نمی برند. بلکه این ذرات روی سطوح خانه شما باقی می مانند تا بعداً جارو شوند، یا این که حتی کاملاً فراموش شوند! اگر اجازه دهید این ذرات آلاینده و کثیفی ها جمع شوند، سرانجام آن ها دوباره ممکن است قادر باشند به صورت معلق وارد هوای تنفسی شوند. به همین دلیل است که ممکن است برخی به شما در مورد خرید این نوع دستگاهها هشدار بدهند. زیرا در نهایت آن ها خانه شما را از آلاینده ها پاک نمی کنند بلکه تنها این ذرات را جابجا می کنند و در صورتی که شما تمیزکاری خانه را به صورت منظم و با فواصل کوتاه انجام ندهید، این آلاینده ها هنوز هم می توانند به ریه های شما آسیب برسانند.

احتمال عبور آلاینده ها

احتمال عبور آلاینده ها
احتمال عبور آلاینده ها

سومین مورد از عوارض دستگاه تصفیه هوا، احتمال عبور آلاینده ها از آن ها است. این بدین معنی است که ممکن است فیلتر دستگاه شما به خوبی کار نکند. تا اینجا در مورد دستگاههای تصفیه هوایی صحبت کردیم که با آزاد کردن موادی مثل ازون یا یون های منفی تلاش می کنند تا هوا را پاکسازی کنند. اما یکی از روش هایی که قبل از این روش ها به کار گرفته می شد و امروزه نیز متداول است استفاده از فیلترها در تصفیه هوا است. یکی از محبوب ترین دستگاه های تصفیه هوا که ممکن است در مورد آن شنیده باشید دستگاه هایی هستند که از فیلترهایHEPA استفاده می کنند. HEPA مخفف هوای ذره ای با کارایی بالا ( high efficiency particulate air ) است. دستگاه تصفیه هوا تفال مدل PT3030 یکی از تصفیه کننده های با کیفیتی است که از فیلترهای هپا برای پاکسازی هوا استفاده می کند.

فیلتر HEPA چه کاری انجام می دهد؟

این فیلترها از الیاف بی نهایت ریزی تشکیل شده اند که قادر هستند ذرات گرد و غبار، کپک، خز و انواع دیگر ذرات در خانه شما را به دام انداخته و جمع آوری کنند. بنابراین با توجه به جمع شدن ذرات آلاینده در آن، با گذشت زمان انتظار می رود که هر دو تا سه سال یکبار فیلتر نیاز به تعویض داشته باشد. مطابق با استانداردی که توسط وزارت انرژی ایالات متحده وضع شده، تمامی دستگاه های تصفیه کننده که دارای فیلتر HEPA هستند باید ۹۹.۹۷٪ ذرات معلق را جمع آوری کنند. به نظر می رسد استفاده از فیلترهای HEPA طبیعی ترین روش برای از بین بردن ذرات معلق در هوا است، اما آیا خطراتی به صورت پنهان در آن وجود دارد که مثل تصفیه کننده های مولد ازون و تصفیه کننده های یونی سلامتی شما را تهدید کند؟

آیا فیلترهای HEPA برای ما بی خطر هستند؟

آیا فیلترهای HEPA برای ما بی خطر هستند؟
آیا فیلترهای HEPA برای ما بی خطر هستند؟

اشاره شده است که فیلترهای HEPA تنها ذرات فیزیکی هوا را از بین می برد، بنابراین سایر مواد و آلاینده های شناور در خانه شما چه خواهند شد؟ موادی مانند ترکیبات آلی فراری (VOCs) که در محصولات نظافتی و حتی محصولات زیبایی وجود دارند چگونه جمع آوری خواهند شد؟ این گونه مواد بسیار کوچکتر از اندازه ای هستند که در طراحی فیلترهای هپا بتوانند به دام بیفتند. بنابراین حتی اگر تصفیه هوای HEPA داشته باشید این مواد در خانه باقی می مانند. برخی از VOC ها سرطان زا هستند و وجود آن ها در هوای خانه می تواند برای سلامتی خطر آفرین باشد. اگرچه احتمال وجود این مواد در هوای خانه و ایجاد مشکل برای افراد بسیار کم است اما بهتر است از آن چشم پوشی نشود. استفاده از فیلترهای کربن فعال، در کنار فیلترهای هپا می تواند آلاینده هایی مثل مواد شیمیایی و بوها را نیز تصفیه کند.

آیا فیلترهای هپا می توانند ویروس COVID-19 را به دام بیاندازوند؟

این یک تصور غلط رایج است که HEPA می تواند ویروس کرونا را از هوا فیلتر کند. در حقیقت، با توجه به وقایع اخیر، تحقیقاتی در مورد این موضوع شروع شده و در حال انجام است، اما هنوز اطمینانی در مورد فیلتر کردن این ویروس وجود ندارد. با این حال، اگرچه توانایی فیلترهای هپا در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا اثبات نشده است، اما در برخی شرایط ممکن است مفید باشد. برای مثال در سال ۲۰۰۳ در هنگام شیوع SARS، به بیمارستان های هنگ کنگ توصیه شد از دستگاه های تصفیه هوا از نوع فیلتر HEPA در بخش های مختلف جهت کاهش احتمال انتقال بیماری استفاده کنند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله ما تلاش کردیم در کنار مزایای دستگاههای تصفیه کننده هوا در مورد مشکلاتی که ممکن است این دستگاه ها برای سلامتی ایجاد کنند نیز صحبت کنیم. باید توجه کرد که دستگاه های غیر استاندارد و بی کیفیتی که توسط تولید کنندگان نامعتبر تولید می شوند می توانند این مشکلات را به صورت شدیدتر و جدی تر برای شما ایجاد کنند و از جمله دلایل عوارض دستگاه تصفیه هوا باشد. بنابراین بهتر است هنگام خرید، این موارد را در نظر داشته باشید. فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین لوازم خانگی است که شما می توانید با اطمینان از استاندارد بودن دستگاه ها و کیفیت و کارایی بالای آن ها خرید خود را با خیال راحت انجام دهید.

منبع: becalminghaven

نوشته عوارض دستگاه های غیر استاندارد تصفیه هوا اولین بار در فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *