کارایی غذاساز فیلیپس مرتبط با نوع مدل و لوازم جانبی آن می تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد. به طور کلی، از غذاسازهای فیلیپس می توانید برای همه کاربردهای خرد کردن، برش زدن، رنده کردن و غیره استفاده کنید. کافی است که با انواع لوازم جانبی آن و کاربردهایش بیشتر آشنا شوید. کیفیت غذاسازهای فیلیپس کاملا قابل رقابت با برندهای معتبر دیگر در بازار مثل غذاساز بوش می باشد.

تیغه اصلی دستگاه (Chopping knife)

به طور معمول این تیغه بیشترین استفاده را در کارایی غذاساز فیلیپس و هر برند دیگری از غذاساز دارد. برای خرد کردن گوشت، پیاز، سبزیجات، سیر، پنیر، نان یا شکلات می توان از آن استفاده کرد. برای خرد کردن پیاز از عملکرد پالسی استفاده کنید. دکمه پالس را کمی فشار دهید، در صورتی که می خواهید پیاز بیشتر خرد شود، این کار را تکرار کنید. هنگام خرد کردن پنیر یا شکلات، اجازه ندهید دستگاه زیاد کار کند زیرا حرارت مواد بالا رفته و موجب می شود که آنها ذوب شده و یا گلوله شوند. دقت داشته باشید که این تیغه برای خرد کردن جوز هندی، تکه های یخ، دانه های قهوه یا زردچوبه مناسب نیست و برای آنها بهتر است از لوازم جانبی مناسب دیگری که همراه دستگاه وجود دارد، استفاده کنید.

استفاده از مخلوط کن (Blender)

استفاده از مخلوط کن (Blender)
استفاده از مخلوط کن (Blender)

از کارایی غذاساز فیلیپس به عنوان مخلوط کن در کاربردهایی مثل پوره کردن مواد اولیه سوپ، غذای کودک، اسموتی ها و میلک شیک استفاده می شود. در صورتی که جنس پارچ مخلوط کن از شیشه پیرکس باشد می توانید تکه های یخ را نیز در مخلوط کن خرد کنید. بهتر است قبل از استفاده، تمام مواد را در مکعب های ۳ در ۳ سانتی متر برش دهید تا راحت تر و سریع تر مخلوط کردن و له کردن آنها انجام شود. هنگام پوره کردن مواد اولیه سوپ، از مواد پخته شده استفاده کنید. توجه داشته باشید که مواد داغ را در مخلوط کن فرآوری نکنید. تمام مواد باید دمایی کم تر از ۸۰ درجه سانتی گراد داشته باشند.

استفاده از آسیاب

در برخی مدل های غذاسازهای فیلیپس ممکن است آسیاب نیز وجود داشته باشد. آسیاب همان طور که از نامش پیداست برای پودر کردن مواد غذایی سفت و سخت مثل دانه های روغنی و مغزیجات مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از همزن (Balloon beater)

استفاده از همزن (Balloon beater)
استفاده از همزن (Balloon beater)

یکی از موارد کارایی غذاساز فیلیپس، که در بسیاری از مدل های آن موجود است، همزن است. همزن می تواند به صورت تکی و یا دوقلو باشد. خامه زدن، هم زدن تخم مرغ، تهیه پودینگ فوری، تهیه سس مایونز و یا همزدن مواد اولیه کیک اسفنجی از کاربردهایی است که می توان برای همزن نام برد. توجه داشته باشید که همزن برای تهیه مخلوط مواد کیک که دارای کره یا مارگارین است مناسب نیست و بهتر است برای این کار از لوازم جانبی ورز دادن یا همان تیغه خمیر زن استفاده کنید.

پرس مرکبات (Citrus press)

پرس مرکبات یکی از لوازم جانبی است که در برخی مدل ها موجود است و می تواند کارایی غذاساز فیلیپس شما را بالا ببرد. دیگر نگران تهیه آب میوه از پرتقال و لیمو شیرین یا لیمو ترش نباشید. اگرچه به صورت دستی تهیه آب پرتقال یا آب لیمو ممکن است زمان و انرژی زیادی لازم داشته باشد اما با استفاده از غذاساز فیلیپس مدل HR7778 به راحتی در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین انرژی می توانید به مقدار دلخواه آبمیوه تهیه کنید.

کاربرد دیسک های دستگاه

کاربرد دیسک های دستگاه
کاربرد دیسک های دستگاه

بسته به مدل و کارایی غذاساز فیلیپس، ممکن است یک یا چندین نوع دیسک مختلف به همراه دستگاه موجود باشد. دیسک ها وظیفه خرد کردن و یا رنده کردن مواد غذایی مطابق با اشکال مختلفی که روی آن ها وجود دارد را برعهده دارند. برای مثال غذاساز فیلیپس مدل HR7631 دارای دو دیسک رنده درشت و ریز است. در ادامه به انواع این دیسک ها اشاره می شود.

دیسک برش قابل تنظیم

برای برش دادن و خرد کردن میوه ها و سبزیجات مختلف می توان از این نوع دیسک استفاده کرد. این عملکرد می تواند در مواقع متعددی به شما کمک کند و در نتیجه شما می تواند با صرفه جویی وقت میوه های و سبزیجات خود را خورد کنید و یا به نان ها برش دهید.

دیسک خردکن دو طرفه

دیسک خردکن دو طرفه
دیسک خردکن دو طرفه

در صورتی که میوه ها یا سبزیجاتی که می خواهید آن ها را خرد کنید سفت هستند بهتر است از دیسک خرد کن دو طرفه برای آن ها استفاده کنید.

دیسک گرانول ساز

از این دیسک برای خرد کردن مواد غذایی مثل پنیر پارمزان یا سیب زمینی، به اندازه های کوچک گرانولی استفاده می شود .

دیسک جولین (خلالی یا نواری)

دیسک جولین (خلالی یا نواری)
دیسک جولین (خلالی یا نواری)

برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده می توانید از این دیسک استفاده کنید و سیب زمینی های خلالی هم شکل و هم اندازه داشته باشید.

نکاتی در مورد استفاده از دیسک ها

هنگامی که از دیسک های غذاساز استفاده می کنید بهتر است به چند نکته در مورد مواد غذایی مختلف توجه کنید.

  • برای خرد کردن مقدار زیادی پنیر، به یکباره آن را روی دیسک ها اضافه نکنید و کم کم این کار را انجام دهید، زیرا دستگاه ممکن است داغ شده و موجب نرم شدن پنیر گردد.
  • دیسک برش قابل تنظیم برای برش شکلات مناسب نیست. برای خرد کردن شکلات از تیغه اصلی دستگاه استفاده کنید.
  • وقتی مواد نرم (پیاز، تخم مرغ) را خرد می کنید، از سرعت کم استفاده کنید تا از تبدیل مواد به پوره جلوگیری کنید.
  • برای خرد کردن مواد سخت (آجیل ، پنیر پارمزان ، شکلات) از یک سرعت بالا استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

آبمیوه گیری

آبمیوه گیری
آبمیوه گیری

آبمیوه گیری یکی از لوازم جانبی است که کارایی غذاساز فیلیپس را بالا می برد اما فقط در برخی مدل های محدودی مثل غذاساز فیلیپس مدل HR7775 وجود دارد. از آبمیوه گیری برای تهیه آبمیوه از انواع میوه ها و سبزیجات مانند سیب، هویج، آناناس، کرفس، توت فرنگی و … استفاده می شود. قبل از آب گیری بهتر است پوست سفت میوه ها را جدا کنید. آبمیوه گیری، برای تهیه آبمیوه از میوه هایی مثل گیلاس، زردآلو، موز، انبه و میوه هایی از این قبیل مناسب نیست و برای آن ها بهتر است از مخلوط کن استفاده کنید.

استفاده از تیغه ورز دادن

از تیغه ورز دادن برای تهیه خمیر و مخلوط مواد کیک یا شیرینی استفاده می شود. این تیغه معمولا متفاوت از تیغه های خرد کن بوده و از جنس پلاستیک است.

انتخاب مدل مناسب غذاساز

انتخاب مدل مناسب غذاساز
انتخاب مدل مناسب غذاساز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید دستگاه غذاساز و انتخاب مدل مناسب، کمی دچار سردرگمی شوید. اما بهتر است بدانید آن چه که اهمیت دارد این است که مدل دستگاه را با توجه به کارایی و تنوع لوازم جانبی آن طوری انتخاب کنید که مطابق با نیازهای روزانه شما باشد. برای مثال در صورتی که شما احتمال می دهید که یک سری لوازم جانبی برای شما ضروری نخواهد بود، لازم نیست مدلی را تهیه کنید که همه کارایی های ممکن را انجام می دهد زیرا با این انتخاب علاوه بر این که هزینه بیشتری برای خرید صرف می کنید برای نگه داری لوازم جانبی نیز به فضای بیشتری در آشپزخانه نیاز خواهید داشت. برای یک خرید مطمئن می توانید به فروشگاه لوازم خانگی منزل مارکت مراجعه نمایید.

نکاتی در مورد استفاده از دستگاه

  • هنگام استفاده از دستگاه مراقب کودکان باشید.
  • هرگز دستگاه را به صورت روشن و در حال کار رها نکنید.
  • هنگام تخلیه مواد و برداشتن تیغه ها و دیسک مراقب باشید زیرا آن ها بسیار تیز هستند.
  • بلافاصله پس از استفاده دستگاه را از برق بکشید.
  • همیشه صبر کنید تا قطعات متحرک متوقف شوند سپس در ظرف را باز کرده و دستگاه را خاموش کنید.
  • زمانی که برای اولین بار می خواهید از دستگاه استفاده کنید بهتر است آن را کاملا تمیز کرده و لوازم جانبی را بشویید.
  • هرگز از لوازم جانبی یا قطعات سایر دستگاه ها برای دستگاه خود استفاده نکنید.
  • زمان و سرعت پردازش را مطابق با توضیحات دفترچه راهنمای کاربر انتخاب کنید.
  • مواد خاصی مانند هویج ممکن است تغییر رنگ در سطح قطعات ایجاد کنند بنابراین بهتر است بلافاصله پس از استفاده از دستگاه آن را بشویید.

حل مشکلات احتمالی غذاساز

حل مشکلات احتمالی غذاساز
حل مشکلات احتمالی غذاساز

برای برطرف کردن برخی از مشکلات احتمالی که ممکن است هنگام کاربرد غذاساز برای موارد مختلف با آن روبرو شوید می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

روشن نشدن دستگاه غذاساز

شاید شما هم بارها این مورد را تجربه کرده باشید که دستگاه غذاساز شما پس از اتصال به برق روشن نمی شود. در واقع باید گفت اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا معمولا این دستگاهها به لحاظ ایمنی طوری طراحی شده اند که قطعات مختلف آن ها کاملا باید در جای مناسب خود قرار گرفته و کیپ شوند تا دستگاه قادر باشد کار خود را شروع کند. بنابراین در صورتی که هنگام استفاده از دستگاه متوجه شدید که روشن نمی شود، با حفظ خونسردی تمام قطعات را چک کنید که کاملا سرجای خود محکم شده باشند. برای مثال ممکن است درب ظرف کاملا بسته نشده باشد. هنگامی که مونتاژ و جایگذاری قطعه ها به درستی انجام شود شما صدای “کلیک” را خواهید شنید.

یکنواخت کار نکردن موتور غذاسازها

یکنواخت کار نکردن موتور غذاسازها
یکنواخت کار نکردن موتور غذاسازها

قدرت موتور بستگی به این دارد که شما در حال پردازش و خرد کردن چه نوع مواد غذایی هستید. این طبیعی است که برحسب نوع مواد موتور دستگاه کمی کندتر یا تندتر عمل کند. برای مثال زمانی که دستگاه شما با استفاده از تیغه خمیر زن در حال ورز دادن خمیر است، موتور کمی کندتر خواهد بود و این ایراد دستگاه نیست.

له شدن مواد غذایی در غذاساز

در صورتی که هنگام خرد کردن مواد غذایی مثل سبزیجات مشاهده کردید که آن ها کمی له می شوند ممکن است به این دلیل باشد که مقادیر مواد غذایی که شما در حال پردازش آن هستید احتمالاً خیلی زیاد است. پس بهتر است خرد کردن را با مقادیر کم تر ادامه دهید. اگر حجم مواد غذایی که می خواهید خرد کنید زیاد است در چند مرحله استفاده از دستگاه این کار را انجام بدهید.

چسبیدن مواد غذایی به دیواره های ظرف

چسبیدن مواد غذایی به دیواره های ظرف
چسبیدن مواد غذایی به دیواره های ظرف

در صورتی که حجم مواد غذایی مورد استفاده برای خرد کردن در دستگاه خیلی کم باشد، ممکن است مواد هنگام خرد شدن به کناره های ظرف بچسبند و این موضوع سبب شود که آن ها به اندازه کافی خرد و ریز نشوند در این حالت بهتر است دستگاه را خاموش کرده و با یک قاشق یا کاردک مواد کناره های ظرف را در داخل ظرف بریزید و دوباره خرد کردن را ادامه دهید. می توانید حجم مواد غذایی را نیز بیشتر کنید.

مسدود شدن تیغه دستگاه

در صورتی که در حین کار با دستگاه، تیغه گیر کرد و متوقف شد، ابتدا دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس درب ظرف را باز کرده و با استفاده از کاردک موادی را که مانع حرکت تیغه غذاساز می شوند را از ظرف خارج کرده یا جابجا کنید. گاهی نیز لازم است تا حجم مواد موجود را کم تر کنید تا تیغه به خوبی قادر به خرد کردن و ریز کردن مواد غذایی باشد. در صورتی که مواد غذایی داخل دستگاه داغ شده اند، قبل از پاک کردن تیغه ها اجازه بدهید کمی خنک شوند.

بو دادن دستگاه در هنگام استفاده

بو دادن دستگاه در هنگام استفاده
بو دادن دستگاه در هنگام استفاده

وقتی برای اولین بار از دستگاه استفاده می کنید به دلیل نو بودن، دستگاه ممکن است بوی نامطبوعی تولید کند و یا حتی مقداری دود از آن بلند شود. اما پس از چند بار استفاده این موارد برطرف خواهند شد و جای نگرانی وجود ندارد. اما در صورتی که دستگاه شما نو نیست و بوی نامطبوعی از آن متصاعد می شود احتمالا به دلیل استفاده طولانی مدت از آن است. در این شرایط، بهتر است فورا آن را خاموش کرده و به مدت حداقل یک ساعت اجازه بدهید تا خنک شود.

خارج شدن کف از دستگاه

خارج شدن کف از دستگاه احتمالا به این دلیل است که شما بیش از اندازه ظرف را پرکرده اید به ویژه زمانی که از مخلوط کن استفاده می کنید، مراقب باشید تا بیشتر از دو سوم ظرفیت پارچ را پر نکنید.

خیس شدن قسمت موتور دستگاه

در صورتی که به دلیل بی احتیاطی موتور دستگاه خیس شد، بلافاصله دستگاه را از برق جدا کرده و اجازه دهید که چند روز بدون استفاده باقی بماند تا موتور کاملا خشک شود. اگر پس از گذشت چند روز دستگاه روشن نشد و یا عملکرد عادی نداشت، بهتر است با یک تعمیرکار مناسب تماس بگیرید.

منبع: philips

نوشته غذاساز فیلیپس چه کارایی دارد اولین بار در فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی منزل مارکت. پدیدار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *